Skip to content

SERVICEVILLKOR I BUTIK

ALLMÄNA VILLKOR VID INLÄMNING AV ENHET

Inledning

Fix My Phone (nedan kallad FMP) erbjuder reparationstjänst för mobila enheter (mobiltelefoner och surfplattor) på flera platser runtom i Sverige och Norge.

Föremål och Giltighet

Dessa allmänna villkor innehåller villkor och förbehåll för reparationer av mobila enheter och tillhandahållande av kringtjänster. Dessa villkor träder i kraft till följd av att kunden har lämnat sin enhet till Fix My Phone. Beställning av reparationstjänst För att en reparation skall anses uppkommit på ett korrekt sätt skall följde iakttas:

1. Kunden besöker själv FMP med sin utrustning

2. FMP säkerställer att utrustningen finns med i förteckningen över utrustning som företaget kan reparera.

3. FMP kontrollerar och fastställer felet

4. Om teknikern bedömmer att enheten går att reparera, upprättas en beställning innehållande kundens namn och kontaktuppgifter. Vidare en beskrivning av tjänsten som skall utföras samt totalpris för den specifika tjänsten.

4. Kunden erhåller ett kvitto på att utrustningen har lämnats in och detta kvitto skall uppvisas när enheten skall lämnas ut.

5. FMP reparerar sedan enheten. När enheten har reparerats och skall lämnas ut måste kunden erlägga betalning enligt villkor.

Kan inte enheten lagas på plats skall FMP informera kunden om detta och ange kostnaden för reparation på verkstaden.

Allmänna servicevillkor

§1 Fix My Phone erbjuder 3 månaders funktionsgaranti på utbytta delar samt arbete. Garantin gäller inte om felet uppstår genom handhavandefel från kundens sida, t.ex. tapp-, fukt-, klämskada eller böjd ram på enheten. (Fix My Phone deformerar böjda ramar vid reparation, kontrollera ramen innan betalning. Om ramens skick är dålig, då rekommenderas kunden att byta ram på enheten)

§2 Garantin gäller ej om enheten inte går att testa vid tidpunkten enheten lämnas in, till följd av urladdat batteri, touch-fel på enhetens skärm eller om enheten är ”död”.

§3 All data är i regel kvar på enheten efter en reparation men FMP tar inget ansvar för förlorad data.

§4 Fix My Phone ansvarar inte för program- och mjukvara-fel. Det är emellanåt lämpligt att fabriksåterställa enheten efter en reparation.

§5 Vid en skärmskada/tappskada och i händelse av att en kund ber Fix My Phone reparera en Apple-enhet kan, enheten innan eller under reparationen generera en ”Error 53” (touch-id problem), Kunden är medveten om och samtycker till att FMP inte tar ansvarar och ger ingen garanti i händelsen av förekomst av en ”Error 53”

Problem med hemknappen. Vi har upptäckt att iPhone 6/6S/7/8 samt alla Plus-modeller kan få problem med hemknappen efter att den blivit tappad. Du har kanske inte upptäckt det ännu, men efter att ha demonterat skärmen och tagit bort alla skruvar, för att sen sätta tillbaka dem, fungerar ibland inte sensorn och elektroniken bakom hemknappen som det skall. Det beror på att den kan ha delat på sig vid fysisk påverkan och när vi avlägsnar skruvarna blir skadorna synliga. Vi kanske inte kan lösa detta problem, det kan endast Apple auktoriserade verkstäder göra.

Baserat på statistiken är risken för att detta problem har uppstått är ca 1-2 enheter på tusen enheter. Om hemknappen på din iPhone har blivit påverkad, fungerar inte hemknappens funktionalitet efter skärmbyte, touch-ID-funktionen slutar att fungera och telefonen kan bli varm. Observera att Fix My Phone¬ inte tar ansvar för att åtgärda detta problem eftersom vi vet att vi inte var upphov till skadan. Problemet är relaterat till iPhone 6/6S/7/8. I sådanna fall monterar vi tillbaka den ursprungliga skärmen och hänvisar kunden till Apple auktoriserad verkstad. Priset hos en Apple auktoriserad verkstad matchar ej våra priser. Fix My Phone står inte för mellanskillnaden i pris. Vi tar inte ut någon kostnad av kunden för arbetet.

§6 Fix My Phone har ej ansvar om en utbytt eller reparerad del i telefonen slutar fungera till följd av uppdatering av telefonens mjukvara.

§7 Garanti lämnas ej på reparationer av vätskeskadade enheter.

§8 Fix My Phone står ej för kostnader för förlorad inkomst på grund av felaktigheter

§9 Reparationen kan bryta tillverkargarantin på din enhet.

§10 För enheter som är vattentäta garanteras inte vattentätheten efter reparationen.

§11 Reservdelar som inte är original kan komma att användas vid reparationen.

§12 En serviceavgift på 399 kr tas ut då inte telefonen går att laga.

§13 En serviceavgift på 399 kr tas ut om felet inte omfattas av garantin, till exempel handhavandefel, programfel eller fuktskador.

§14FMP erbjuder gratis felsökning om kunden accepterar kostnadsförslaget. Avböjs kostnadsförslaget och kunden vill hämta ut enheten efter en undersökning så debiteras kunden 295kr ink moms. Om istället väljer att skrota enheten hos FMP, så erläggs ingen avgift för undersökningen.

§14 Om din vara inte hämtas ut inom en vecka från inlämningsdagen, debiteras lageravgift áSEK 299 per påbörjad vecka samt ränta enligt §8 räntelagen (Referensränta +8% enheter). Om inte kunden hämtar varan i tid har företaget enligt lag rätt att sälja eller bortförskaffa efter tre månader.

§16 Om kunden och teknikern inte kan enas om ett fel ska räknas som en garantireparation eller inte kan kunden vända sig till service@fixmyphone.se för en andra bedömning.

  • Vi erbjuder 90 dagars funktionsgaranti på delar vi byter ut.
  • Garanti kan ej lämnas på reparationer av vätskeskadade enheter.
  • För din säkerhet så utför vi enbart reparation enligt angiven informationen. Upptäcker vi det nödvändigt att utföra ytterligare service på din produkt så kontaktar vi dig innan ytterligare åtgärder vidtas.
  • Om du skickar in din vara till oss så skicka alltid med Rek brev via Posten. För förlorat eller skadat Rek inrikes lämnar Posten ersättning med högst 5000 SEK.
  • Vi ansvarar inte för förlust av paket som har skickats på något annat vis.
  • Om du besöker vår butik i Arkaden, Göteborg så kan du normalt hämta din vara efter en timme.
  • Vi står ej för kostnader för förlorad inkomst på grund av felaktigheter.
  • Vänligen specificera utförligt vad ni vill få avhjälpt för en snabb reparation.
  • Vi rekommenderar alltid backup på din vara innan inlämning på service.
  • Fix My Phone ansvarar ej för program- och mjukvara-fel. Det är emellanåt lämpligt att göra en fabriksåterställning efter en reparation. På en iPhone görs detta via iTunes.
  • Av naturliga skäl ansvarar vi ej för förlust av lagrad kundunik information/data vid reparation och service.
  • Om vi mot förmodan inte lyckas laga din telefon trots vår strävan, då betalar du som kund endast 295kr för nedlagd arbete.

FAQ

HUR GÅR JAG TILLVÄGA FÖR ATT REPARERA MIN ENHET HOS ER?

Vi har två sätt att kunna hjälpa dig.

1. Du lämnar in enheten hos någon av våra butiker. Hitta närmsta butik här.
2. Du gör en beställning via hemsidan och så skickar du in telefonen till oss. Läs här hur du skickar in.

LÄMNAR NI NÅGON GARANTI PÅ UTFÖRT ARBETE OCH VAD TÄCKER REPARATIONSGARANTIN?

Vi har 90 dagars garanti på utförd reparation. Garantin täcker eventuella fel som är direkt kopplat till den del som är reparerad. I vissa sällsynta fall kan andra fel uppstå efter en reparation, det beror oftast på att enheten fått en mer omfattande skada än vad man ser på utsidan och då räcker det med att man öppnar upp telefonen för att dessa fel skall visa sig. Vi upplyser alltid dig som kund ifall den skada som du lämnar in telefonen för är extra känslig för just denna typen av fel, t.ex. fuktskador som är komplicerade att reparera.

ÄR NI AUKTORISERAD SERVICEVERKSTAD FÖR APPLE, HTC, SAMSUNG, NOKIA, SONY?

Nej, vi är en självständig verkstad som finns på plats för att hjälpa dig. Eftersom vi är självständiga så innebär det många fördelar för dig som kund, vi bestämmer själva våra låga priser, vårt arbetssätt är anpassad efter kundens behov och inte tillverkarens önskemål. Hos oss kan du utföra alla typer av reparationer på din Smartphone. När du får en yttre skada på din enhet så försvinner vanligen garantin på din enhet, hos oss får du hjälp oavsett fel. Skulle du ha fler frågor angående detta så är du välkommen in i någon av våra butiker eller kontakta oss här. 

VAD KOSTAR DET ATT LAGA MIN TELEFON/SURFPLATTA HOS ER?

Du hittar våra butiker i Göteborg, Frölunda, Borås, Varberg, Stockholm. Klicka här för att hitta våra butiker

NÄR KOMMER MIN BESTÄLLNING?

Reklamerar du din produkt pga fel av oss/produkten så står vi för frakten. Skicka in produkten/produkterna till oss tillsammans med dina uppgifter, så återkommer vi angående din reklamation

HUR LÅNG TID TAR DET ATT FÅ TILLBAKA MIN MOBIL/SURFPLATTA EFTER ATT JAG LÄMNAT IN DEN?

Dom flesta reparationerna hinner vi med inom 2 timmar. Lämnar du in i butik så får du en mer exakt reparationstid av vår personal på plats. Skickar du in telefonen så lagas den och skickas tillbaka inom 24 timmar från att vi mottagit enheten. Vissa specifika skador kan ta längre tid, t.ex. avancerade lödningar eller fuktskador. När vi skickar tillbaka din enhet så är paketet försäkrat och spårbart.

RADERAS NÅGON INFORMATION PÅ MIN ENHET NÄR DEN REPARERAS, T.EX BILDER, KONTAKTER OSV?

Vi tar aldrig bort eller rör någon information på din enhet vid reparation. I vissa speciella fall kan det behövas en återställning av telefonen, men då kontaktar vi alltid kunden innan för ett godkännande. Det är alltid bra att göra en backup på all information innan du lämnar in den.

JAG FICK VÄTSKA I MIN MOBIL OCH NU FUNGERAR DEN INTE. KAN NI REPARERA FUKTSKADOR?

I dom flesta fallen går det att reparera. Fuktskador är problematiska i det att telefonen oftast är mer skadad än vad man tror och det kan vara svårt att lokalisera alla komponenter som skadats. Därför kan skador/problem dyka upp i framtiden som inte märkts av vid första reparationen. Våra experter har stor erfarenhet av denna typen av skador och vi lyckas laga dom flesta enheterna som kommer in till oss.

HUR JOBBAR NI MED FÖRETAG?

Genom vår avdelning Företagsservice så jobbar vi aktivt för att anpassa våra tjänster så att dom passar alla typer av företag. Du kan läsa mer om vår företagsservice här eller besöka någon av våra butiker för vidare information

Prenumerera på nyhetsbrev och få 50 kr rabatt!

Var först med att höra om Fix my Phones erbjudanden, kampanjer och övriga nyheter. Genom att prenumerera på vårt nyhetsbrev godkänner du vår dataskyddspolicy. Du kan när som helst avsluta prenumerationen.