fbpx

Mobilentreprenören Chalak slår sig aldrig till ro

Chalak Morad, succéföretaget Fix my phones grundare är en envis entreprenör med kreativiteten i blodet. För honom handlar företagandet inte om pengar – det viktigaste är att göra det man trivs med.

Att starta eget föll sig naturligt för entreprenören Chalak Morad som tycker om att gå sin egen väg. Företaget Fix my phone har expanderat explosionsartat det senaste året och gått från tre till femton anställda. Chalak letar ständigt efter nya sätt att vara kreativ och utmana sig själv på.

– Drömmen att starta eget har alltid funnits där och att vara min egen chef passar mig väldigt bra. Jag älskar att vara nyskapande och tycker mig ha bra känsla för vad som funkar. Sen är jag väldigt envis och gillar att ha koll på allt som händer i företaget, säger Chalak Morad.

Chalak har en magisterexamen inom marknadsföring och entreprenörskap från Handelshögskolan i Göteborg och har likt många andra framgångsrika entreprenörer gjort affärer hela sitt liv – ända sedan barnsben när han sålde hockeykort på skolgården. Efter studenten jobbade han på elektronikkedjan Onoff och blev utnämnd till Sveriges bästa säljare redan första månaden.

– Jag jobbade extra på bank under sista tiden av studierna men det kändes inte rätt. Mitt mål blev att aldrig bli anställd igen, att alltid vara min egen chef.

Före examen från Handelshögskolan blev Chalak headhuntad till Procardia, ett företag inriktat till forskning kring hjärt- och kärlsjukdomar och sålde där in undersökningar till olika företag. Efter det jobbade han med forskningsföretaget Biopolymer och hade som uppgift att kommersialisera verksamheten.

– Jag hade väldigt mycket kontroll över min egen tid och fick syssla med det jag älskar, att sälja. Friheten gillade jag men kände fortfarande att jag behövde mer utlopp för min kreativitet.

Idén till Fix my phone kom under 2008 då Chalak fick en Iphone i present.

– Jag älskade den och anade en enorm potential. Jag köpte massor av tillbehör, allt möjligt, och när min vän frågade varför jag inte sålde grejor på nätet så gick det snabbt från idé till företag. På två dagar hade jag en webbshop klar, då under namnet Playman. Efter 15 minuter hade jag två beställningar.

När Iphone 4 släpptes år 2010 tog det fart på riktigt. Chalak såg en växande efterfråga på fysiska butiker där man kunde reparera sin telefon. Under sommaren 2014, i samband med att Playman bytte namn till Fix my phone, exploderade det. På mindre än ett år har företaget gått från tre till femton anställda och har totalt fem butiker i Göteborg, Stockholm, Borås och Stenungsund.

– Vi har hittat en marknadsnisch med stor efterfrågan och paketerat erbjudandet efter det. Folk vill kunna laga sin telefon snabbt när det blir problem. Där är vi är bäst.

Nyckeln till framgång är att hitta sin passion, säger Chalak. Vad som driver honom framåt är inte att tjäna pengar utan att trivas och ha roligt. Sedan gäller det att ha rätt kollegor.

– Omge dig med människor som har en vilja att utvecklas och som gör att du själv blir bättre. Rätt medarbetare är A och O och ryggmärgen för hela företaget.

Framtiden för Fix my phone ser Chalak positivt på.

– Telefonen är ju människans nya bästa vän, jag klarar mig inte utan min. När olyckan är framme finns vi där. Givetvis ska vi fortsätta utvecklas och bli ännu bättre för våra kunder, säger Chalak Morad.

Stäng meny
×

Kundvagn